Lakritsfudge!

I torsdags var jag hos frissan för att snygga till mig lite.
När jag satt där med min färg i håret så hittade jag ett recept i en Allas tidning.
Det var på Lakritsfudge.
Så i fredags efter jobbet inhandlade jag alla råvaror så att jag kunde baka när jag kom hem.
Och jag måste säga att jag älskade dessa godisarna. Och jag vet att en del andra också gjorde det.
Tänkte därför lägga upp receptet här för den som vill prova själv.




  • 3 1/2 dl strösocker
  • 1 1/2 dl vispgrädde
  • 50 g smör
  • 2 msk ljus sirap
  • 7 bitar kick lakritsgodis
  • 75 g turkisk peppar
  1. Smörj en form, 30x20 cm, med olja. Blanda alla ingredienser, utom turkisk peppar, i en tjockbottnad kastrull och koka upp på låg värme tills sockret löst sig.
  2. Höj därefter värmen och koka i ca 7 minuter. Gör ett kulprov i ett glas kallt vatten. Ta bort kastrullen från värmen och låt svalna till något varmare än fingervarmt.
  3. Vispa fudgen i ca 10 minuter. Häll den i formen. Krossa turkisk pepparkaramellerna i en mortel och strö över. Låt stelna i kyl. Skär i bitar.
Låt smaka!

/ ellie ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0