Choklad med salt

Håller på och tvättar och medan jag väntar sitter jag här och mumsar på min
chokladkaka med smak av havssalt. Mycket gott!

Lyssnar också på Håkans nya album som är sjukt bra!! Har alltid gillat han lite men inte jätte extremt mycket, men tycker att detta albumet är väldigt speciellt och mysigt. Man blir glad av hans musik!




Tänkte också att jag skulle dela med mig av jätte gott recept som jag fått av min brors fru Linda.
Lätt är det också.



Kladdkaka med Mint
Ger 10-12 bitar

Du behöver:
2 ägg
1 1/4 dl strösocker
100g smör
100g choklad 60% (fast jag använde 70% och det var lika gott det)
1 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
5-10 droppar pepparmintsolja (finns på apoteket)

Gör såhär:
  1. Vispa ägg och socker luftigt. Smält chokladen till 45 grader (eftersom inte vi har någon termometer så struntade vi i detta och bara smälte den och det gick fint). Tillsätt smöret i chokladen och låt det smälta ner.
  2. Vänd ner de torra ingredienserna i äggvispet och blanda. Tillsätt choklad- och smörblandningen och blanda väl. Droppa till sist i pepparmintsoljan.
  3. Fyll upp i en form och baka i ugnen på 220 grader i ca 10 minuter. Låt kakan kallna helt i kyl till nästa dag. (Den här kakan kan verka lös när man tar ut den ut ugnen. Men det är bara för att smöret och chokladen inte har stelnat.)
Tips: Servera gärna med några små maränger i mitten.



/ ellie ♥




Kommentarer
Postat av: Angelica

Haha började skratta när jag läste receptet! Haha, fan vad jag åt mycket!



Vad gullig du är som skrev att det var roligt att höra min röst. Blev jätteglad att du ville skypa med mig gumman!!



Snart ses vi igen. Ha en bra dag på jobbet imorgon!



Pussar!!

2010-11-03 @ 23:35:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0